Ett misstag..

Nu kommer jag bli ganska privat, men jag vet att det inte längre är så många förutom mina närstående som läser bloggen. Och jag är så frustrerad nu..

För cirka ett år sedan blev min ulcerös colit förvärrad och cortisonet hjälpte inte längre, så att jag var tvungen att ta en ny,starkare medicin vid sidan av mina vanliga. Den här medicinen kallas
azatioprin och är som sagt en väldigt stark medicin som kan påverka andra organ i kroppen. Därför går jag och tar prover varje månad.
Hur som helst, i somras ringde en sköterska upp mig och meddelade att mina värden var katastofalt dåliga och att någonting måste göras. För ca en månad sen hörde sig en läkare av sig (inte min ordinarie- fråga mig inte varför..vet knappt vad hon heter) och sa att på grund av mina väldigt dåliga värden bör jag omedelbart sluta med azatioprin. Så givetvis gjorde jag som läkaren meddelat.
Idag fick jag efter mycket om och men kontakt med min ordinarie läkare som förklarade att det hade skett ett misstag. Att proverna visade så lågt var på grund av min leversjukdom och hade inte alls någonting med medicinen att göra. Jag fattar inte hur det kunde hända? Hon är min läkare,hon vet min bakgrund och hur min kropp fungerar och jag förstår inte hur helt plötsligt hon kan ge ansvaret till någon annan som inte har koll på vem jag är. Hon sa dessutom att hon blev jättearg när hon insåg misstaget och har pratat allvar med sköterskan. Eh?
Jag har mått sämre sen jag slutade med medicinen, såklart, och nu ska jag börja trappa upp den. För till saken hör även att man i normala fall kan varken börja eller sluta med den abrupt. Jag har länge funderat på att byta läkare och det känns nästan som att det är dags nu. Jag vet att alla kan göra misstag, och vi är bara människor. Men jag har haft den här sjukdomen i tolv år och det har aldrig varit så mycket problem och ovisshet som när jag blev tilldelad min nuvarande läkare.


Postat av: Johanna

fy vad hemskt!!! du måste byta dr på momangen!!
vi ses snart-puss -felli & j

2007-10-17 @ 09:27:21
Postat av: Alejandra

Näe allvarligt?! Byt läkare..sjukt oproffsigt ju =(
Hoppas att allt annat är bra. Kram!

2007-10-17 @ 12:46:33
Postat av: Hanna

Usch! Sådant ska inte få hända om hon är din läkare och vet hur du ska behandlas. Ha det så bra nu gumman! Kram Hanna! :)


Kommentera gärna inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback